Jernmangel – 9 ud af 10 kvinder får ikke nok jern
august 27, 2014  //  By:   //  Viden  //  No Comment

Der er en stor sandsynlighed for at du ikke får nok jern, hvis du er kvinde og føler du burde have mere energi end du har. Kvinder skal være mere opmærksomme på at de får nok jern igennem kosten eller via tilskud, hvis de gerne vil undgå at hele tiden at være trætte og mangle energi.

Du kan købe et godt tilskud af jern her

Er du underskud af jern, så vil du lynhurtigt mærke en stor forskel efter indtagelse af jerntilskud.

Hvem har oftes jernmangel – dem der får mest ud af at tage jerntilskud

Der er efterhånden lavet ret mange forskellige studier af jernmangel, og hvem der dermed får mest ud af at tage jerntilskuddet og en jernmangel behandling. Er du i en af disse grupper, så er der en stor sandsynlighed for at du kan blive mere frisk og fuld af energi, hvis du tager et effektivt jerntilskud.

  • Gravide
  • Teenagere
  • Sportsfolk
  • Ældre der ikke spiser mindre end normalt
  • Bloddonorer
  • Kvinder der har menstruation

Ferrotin fra Wellvita og lignende jerntilskud vil, hvis du tilhører en af ovenstående grupper og føler dig lidt udkørt med stor sandsynlighed have en rigtig positiv effekt.

En god behandling af jernmangel med jernchelat

Det er vigtigt at man vælger en jernkilde som er let at optage af kroppen. Først og fremmest så giver det selvsagt mere jern-energi, men du kan også få lidt problemer med maven, hvis du vælger at et jerntilskud som kroppen har svært ved at optage. Jernchelat er den jernkilde som er bedst og nemmest for kroppen at optage. Ved at købe et produkt som f.eks. Ferrotin som er baseret på jernchelat, så udngår du at der skal en masse jern igennem tarmene, og du får den ønskede virkning med meget mindre mængder.

Risikoen for bivirkninger ved at tage jerntilskud af jernchelat er meget mindre end de billigere typer af jerntilskud, men da du skal tage op til 10 gange så mange mg for at give din krop den rette mængde, så får du altså en meget blidere behandling for kroppen.

Eksempelvis vil nogle af de billige jerntilskud have en optagelighed på omkring 10%. Det vil sige at du for hver 100 mg du tager, så får du kun noget ud af en meget lille del. Jernchelat jerntilskud vil ofte ligge med en optagelighed i omegnen af 50%. Det betyder at du kan nøjes med at tage 20 mg og din krop vil stadig få 10 mg. Da du ikke behøver at tage så meget, så vil du også minimere risikoen for bivirkninger med helt op til 9 gange!

Vælg en god behandling af din jernmangel

Er du træt og er der stor sandsynlighed for at det er jernmangel du lider af, så bør du selvfølgelig prøve et jerntilskud – gerne i kombination med at du prøver at spise en mere jernrig kost. For at det skal blive en succes, så er det dog en god ide at vælge jerntilskuddet med den høje optagelsesprocent.

Ferrotin er et godt jerntilskud med en høj optagelse til en god pris ->> du kan købe den her

 

 

Naturlige kilder til jern

Lider du af jern, så er det selvfølgelig også en god ide at spise flere ting med en høj grad af jernindhold. Her er nogle af de gode naturlige resourcer, som har et højt indhold af jern, og derfor er værd at spise en lille smule mere, hvis du lider af jernmangel.

  • Hakket oksekød (1,2 mg)
  • Lammekød (2,2 mg)
  • Svinekød (1 mg)
  • Spinat (4,5 mg)
  • Dild (5,5 mg)
  • Rosiner (2,4 mg)
  • Mandler (4,5 mg)
  • Hasselnød (2,8 mg)
  • Tørret abrikos (6 mg)
  • Mørkt rugbrød (1,7 mg)

Det er også en god ide at hjælpe kroppen med at optage jernet bedre. Dette gælder lige meget om du køber jerntilskud eller ej. Jern optages blandt andet bedre af kroppen, hvis du får nok c-vitamin. Dette kan du naturligt få igenmen rigtig mange forskellige frugter og grøntsager. Et par af dem der er rigtig gode er appelsiner og rød peber.

Et godt tip når du tager jerntilskuddet er at drikke lidt appelsinjuice i forbindelse, og holde dig fra the, kaffe og mælkeprodukter som alle gør det modsatte, og mindste din optagelse af jern. De fleste ting skal man tage sammen med et måltid, men det kan af denne grund være en god ide ikke at tage jerntilskuddet i forbindelse med et måltid, med mindre den kun består af rød peberfrugt, hvilket vi ikke vil anbefale at man gør alt for meget.

Spis sund og med masser af jernindhold og c-vitaminer. Spis jerntilskud i perioder hvor du ved du ikke har fået nok, eller når du f.eks. har menstruation. Lige meget hvad, så er forudsætningen stadig at du skal spise så sundt som muligt.

 

About the Author :

Related News

Leave a reply