Sådan får du en bedre søvn hver nat!
november 1, 2014  //  By:   //  Viden  //  No Comment

Vi tilbringer mere end en tredjedel af vores liv i sengen, og det siger derfor også sig selv at det er vigtigt at få en ordentlig en af slagsen. I dette indlæg vil jeg give dig nogle forskellige tips til hvordan du kan sikre dig at du får en god en af slagsen. Det er vigtigt!

3 gode grunde til at du bør optimere din søvn

Der er mange gode grunde til at få sove godt og nok. For det første så er dit humør meget bedre dage hvor du har fået sovet godt om natten. Du kan meget lettere koncentrere dig i løbet af dagen, hvis du er frisk, og så har du en meget bedre indlæringsevne, og husker bedre hvis du har fået den optimale søvn.

Søvnbesvær giver dog ikke kun problemer på kort sigt, men studier har også vist at det påvirker vores hjerne. Studierne har vist at dem som ikke får den rigtige søvn, har hjerner der krymper hurtigere end andres. Det er selvfølgelig ældre mennesker der har størst hjernesvind, men altså i endnu højere grad dem som ikke har fået den søvn som vi som mennesker behøver. Det er her først og fremmest de områder som gør at vi husker ordentligt, vores opmærksomhed, hvordan vi fortolker ting, og sidst men ikke mindst så påvirker det vores evne til problemløsning.

Sover du ikke rigtigt, så vil det også påvirke resten af din krop. Du kan risikere at få problemer med ryg, skuldre og hofterne, hvis du ikke ligger i en ordentlig seng med en god topmadras.

Der er altså rigtig mange grunde til at gøre noget ud af sin søvn, så her vil jeg remse nogle af de ting op, så du bør overveje, hvis du har lidt problemer med at sove. Det gælder både i forhold til at falde i søvn, hvis du ofte vågner midt om natten og i høj grad også hvis du har ondt i kroppen når du vågner om morgenen.

Det her bør du gøre for at få en bedre søvn

Den første er en ganske overordnet regel. Det handler om at få en regelmæssig døgnrytme. Hvis du går i seng kl 21 den ene dag, og først kl 23.45 den næste, så kan kroppen slet ikke finde ud af det. Det samme gælder i forhold til det tidspunkt du står op. Du skal give det indre ur en chance for at finde ud af hvornår det er tid til at være træt, og hvornår den gerne må falde i søvn. Hvis du går i seng klokken 22 hver dag, så bliver det meget nemmere for dit indre ur at finde ud af at det nu er tid til at sove, og du vil i løbet af ganske få dage allerede føle dig meget mere udhvilet.

Gå ned i fart inden sovetid.

Mange dage er fyldt med mange begivenheder. Du har måske rent rundt og stresset hele dage, og dyrket en masse sport. Hvis du har gjort det om aftenen lige inden du skal sove, så skal du forvente at det er meget svære at falde i søvn. Brug en times tid på at falde ned og slappe af. Et godt tip er at finde en bog, og læse en times tid. Er den tilpas kedelig, så falder du måske næsten i søvn bare fordi du sidder og læser den. Jeg vil dog alligevel anbefale at du finder en spændende bog, og gør denne time lige inden sovetid til en hyggetime. Et tidspunkt hvor du nyder livet og kommer helt ned i gear. Hvis du før har haft svært ved at falde i søvn, så vil du se at det bliver meget nemmere at falde i søvn.

Hold dit soveværelse koldt

Virkelig mange danskere sover i et soveværelse der er alt alt for varmt. Der er ikke nogen grund til at have temperaturene så høje. For det første er det spild af energi og penge, men for det andet så tror din krop også at det stadig er midt om dagen, hvis temperaturen kommer over 18 grader. Der er en grund til at det ofte er mere besværligt at falde i søvn om sommeren end om vinteren. Der er ingen grund til selvforskyldt at lade denne hede forsætte året rundt. Det er derudover også en god ide at købe en ordentlig seng, topmadras og dyne, som passer til årstiden, og som kan ånde.

Passer sengen til dig?

Sengen er boligens vigtigste møbel, og den skal passe til dig. Både seng og dyne skal helst være lange nok. Er du f.eks. en høj person, så er det nok ikke helt nok med den normale standard længde på 2 meter. Her er det en god ide at investere i en seng der er 10 cm længere. De er ikke særlig meget dyrere, og nu kan du ligge i fuld længde. Dejligt! Det er selvfølgelig godt at være økonomiske bevist. Du skal dog også overveje om det nu er smartest at købe den aller billigste seng. Husk på at du bruger 6-10 timer i den hver eneste dag, og over 10-15 år, så bliver det mange timer. Hvis du tænker over det på den måde, så er en lille tusse ekstra for en seng som passer dig, ikke ret meget.

Er man to der skal sove i sengen, så er det også en god ide at tænke over hvilke forskelligheder der er for jer. I skal helst vælge senge som passer jer begge. Måske kan i eventuelt vælge en hårdere seng for den ene, og så lægge en topmadras henover.

Søvn er vigtigt, og jeg håber jeg med dette indlæg har fået lavet en lille smule mere fokus på 1/3 af livet som vi tænker alt alt for lidt over.

Der er overraskende få steder på nettet som omhandler god søvn, men du kan f.eks. finde mere info og guides på http://www.seng.nu/ til valg af seng.

About the Author :

Related News

Leave a reply